Burgemeester bereidt afschaffing brandweer Oudegem voor

Op 18 april 2016, over deze onderwerpen: Oudegem, Brandweer

In opdracht van burgemeester Piet Buyse (CD&V) treft de brandweerzone Oost voorbereidingen voor de afschaffing van de brandweerpost van Oudegem. N-VA reageert geschokt. “Een burgemeester die zijn eigen brandweer laat afschaffen, dat is totaal onverantwoordelijk. Zo spring je niet om met de brandveiligheid van de mensen " zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA).

N-VA vroeg enkele dossiers op bij de brandweerzone Oost, waaronder ook Dendermonde en Oudegem vallen. “Ik viel van mijn stoel toen ik het las” zegt Roggeman. “De zoneraad nam een princiepsbeslissing voor de afschaffing van de brandweerkazerne in Oudegem. Een van de bestuurders die dit goedkeurde is Piet Buyse, onze eigen burgemeester."

De beslissing dateert al van februari 2015, maar werd al die tijd verzwegen. Intussen werd een onderzoek gevoerd naar de impact van de afschaffing van de brandweerpost. Ook de operationele effecten voor andere posten in de zone werden daarbij geanalyseerd. Momenteel worden enkele toekomstpistes onderzocht. Zelfs de inplanting van de kazerne van Dendermonde zou daarin ter discussie staan. Blijkbaar werden alleen de brandweermannen zelf niet geraadpleegd.

Bevolking slachtoffer

Meer dan drie jaar geleden haalde de brandweerinspectie al hard uit naar het gebrek aan beleid vanwege de burgemeester. Er werd opgeroepen om dringend een oplossing te zoeken voor de kazernering. Maar buiten enkele kleine herstellingen werd er niets ondernomen. "We begrijpen nu waarom" zegt Roggeman. "Onze ergste vermoedens worden bevestigd: dit paste allemaal in een strategie van de burgemeester om de post te ontmantelen."

De voorbije jaren kenden burgemeester Buyse en de Oudegemse brandweer verschillende conflicten. Dat lijkt nu uit te monden in een fatale beslissing voor de brandweer. "Als de burgemeester met zijn eigen mensen niet meer door een deur kan, moet hij met hen praten in plaats van hun post af te schaffen. Dit is geen verantwoordelijk beleid. Hij treft niet alleen de brandweermannen maar ook de veiligheid van de bevolking."

Brandweer is elementaire dienstverlening!

De voorbije jaren hebben we al één en ander gezien wat inperking op de dienstverlening betreft. Denk maar aan de afgeschafte bibliotheken of de gemeentehuizen die verdwijnen. Maar dit slaat alles. “Het bewaken van de brandveiligheid is een essentiële kerntaak van een stadsbestuur. Op brandveiligheid bespaar je niet. Dat de burgemeester de brandweer weg wil, is compleet onverantwoord. Piet Buyse dreigt tekort te schieten in zijn plicht om de veiligheid van alle inwoners te garanderen.”

N-VA vraagt daarom dat burgemeester Buyse terugkeert op zijn stappen en dat hij het voortbestaan van de brandweerpost in Oudegem garandeert.

Tomas Roggeman

tomas.roggeman [at] n-va.be